Тенденції розвитку продуктового ритейлу у світі та Україні

Продукція сегменту FMCG – це споживчі товари повсякденного попиту, що купуються приватними особами. Сюди входять харчові продукти, які мають швидкий оберт, напої, побутова хімія, тютюнові вироби тощо. Регулярні дослідження глобального ринку FMCG-ритейлу щоразу підтверджують: торгівля продуктами та супутніми товарами широкого споживання входить до найбільш прибуткових галузей бізнесу.

У всьому світі мережі супермаркетів набрали чинності завдяки тому, що мають можливість продавати товари за низькою вартістю та в постійній наявності широкого асортименту. На сьогодні рейтинг найбільших FMCG-ритейлерів різних країн відкривають:

  • 7-Eleven (Японія-США)
  • SPAR International (Голландія)
  • Lidl (Німеччина)
  • Carrefour (Франція)
  • Aeon (Японія)
  • Walmart (США)

Аналізуючи ситуацію сегмента через призму розвитку провідних операторів, сьогодні спостерігаються чотири явні тенденції на ринку FMCG:

  1. уповільнення темпів зростання галузі у зв’язку з пандемією;
  2. інтенсивне суперництво за право “бути на полиці” між виробниками;
  3. прискорення темпів впровадження новинок при скороченні життєвого циклу товарів;
  4. збільшення частки мережевого роздрібу шляхом зміни формату роздрібної торгівлі.

Огляд головних подій року в FMCG демонструє жвавий розвиток світового ритейлу. Основна активність полягає у придбанні торгових мереж, запуску нових форматів, інвестиціях у більш просунуті послуги та діджиталізацію, впровадженні послуги власної доставки, зміні у підході до продажу.

А як йдуть справи в Україні?

Питанням, як зараз працює ринок українського продуктового ритейлу, зайнялися фахівці компанії Impulse Consulting. У середині жовтня 2021 року було підготовлено звіт про функціонування організованого роздрібу в Україні.

З метою отримання максимально докладних та об’єктивних результатів опитано експертів галузі. Окрема увага під час підготовки та планування цього дослідження приділялася питанню рекрутингу, тому були залучені:

  • особисті контакти;
  • асоціації бізнес-консультантів;
  • HR-сфера та інші джерела.

У ході дослідження проаналізовано більшість із сучасних продовольчих мереж України за фізичними показниками (загальна кількість торгових точок, відкритих магазинів за рік, областей покриття). До уваги бралося позиціювання мереж супермаркетів, їхній рейтинг за асортиментом, цінами, якістю продукції та відділу сервісу.

Фахівцями також було відстежено та виділено основні тенденції розвитку ринку роздрібу за останні роки, визначено вектори кількісного розвитку сфери ритейлу та її основних операторів у найближчій перспективі.

Висновок, до якого дійшли аналітики

Попри те, що кожна мережа має свою унікальну специфіку роботи, простежуються загальні характерні тенденції.

Щодо маржинальності, то на цю мить її підвищення мережі можуть домогтися шляхом запиту вигідних знижок з боку постачальника, але з очікуваннями високих продажів. Так, залежно від обсягу реалізованого товару торговими точками, постачальник може отримувати або втрачати різні бонуси у вигляді реклами на носіях мережі, вигідне розміщення тощо.

Відомо, що на ринку продуктового ритейлу поширена практика пробного періоду, який зазвичай становить декілька місяців. Його принцип полягає в експериментальному введенні в мережу нового бренду або цілого асортименту продукції (водночас товар має бути від самого початку цікавим та перспективним для мережі). Важливим тут є наявність сильного бренда окремих груп товарів. Загалом, нинішня ситуація говорить про те, що мережі зацікавлені у торгівлі високоліквідним, маржинальним товаром із високою оборотністю та прив’язують вартість усіх своїх послуг до відсотка продажу.

Говорячи про конкуренцію в сегменті організованого продуктового ритейлу, слід підкреслити її нерівномірність, яка переважно залежить від багатьох факторів. Серед них – місто та місце розташування торгової точки, її приналежність до тієї чи іншої мережі, позиціювання та спрямованість на цільову аудиторію, транспортна складова та багато іншого. Здебільшого спостерігається концентрація конкуренції у містах країни, що, крім розглянутих вище чинників, пояснюється вищими доходами населення, а отже, і купівельною спроможністю.

Для ринку організованого ритейлу характерна тенденція до укрупнення гравців, що проявляється в угодах зі злиття та поглинання. Такі угоди в недавньому часі продемонстрували Billa і Новус, FOZZY GROUP і Фуршет, що стало гучними подіями у світі вітчизняного ритейлу. Вже сьогодні ЗМІ активно віщують вихід на наш ринок німецької міжнародної мережі супермаркетів Lidl, яка відома лідерськими позиціями у більшості країн.

Прогнозується, що на сферу продуктового ритейлу чекає період великого придбання торгових площ та активного відкриття нових торгових точок. Адже якщо порівнювати з провідними європейськими країнами, то ринок України ще далекий до насичення, що може подарувати як наявним, так і новим гравцям додаткові можливості.

Для отримання консультації зв'яжіться з нами, використовуючи розділ

ПРАЦЮЄМО ЗА СТАНДАРТАМИ