Запуск аптечного бізнесу під час пандемії

Наскільки вигідним є розвиток аптечного ритейлу в Україні? Як ситуація з COVID-19 вплинула на цей сегмент? Що в нинішніх реаліях слід врахувати підприємцю під час виходу на ринок реалізації лікарських препаратів?

Пошуком відповідей на ці та інші питання зайнялися експерти компанії Impulse Consulting, провівши низку детальних ринкових досліджень.

І все ж таки: прибуток чи збиток?

Аптечний бізнес завжди вважався відносно стабільним сектором економіки, що дає можливість заробітку. Водночас це висококонкурентне середовище, де залучення клієнтів відбувається шляхом вигідних цінових пропозицій, широкого асортименту продукції або зручною локацією.

Рік 2020 вніс чимало суттєвих перетворень у галузі. До зниження курсу гривні додалися зміни у законодавстві щодо аптечної діяльності, а за ними – поширення інфекції коронавірусу.

Водночас бізнесмени продовжують розглядати варіанти виходу на ринок лікарського ритейлу у майбутній перспективі. Як правило, власний бізнес розпочинають ті, хто вже має досвід у цій сфері.

За відсутності першочергових навичок для ведення проєкту існує й альтернативний варіант – купівля франшизи відомої торгової марки. Серед головних переваг такої операції виділяють:

  • отримання налагоджених операційних процесів, що позбавляє самостійного пошуку постачальників або формування асортименту;
  • відсутність необхідності вкладати кошти в рекламу, водночас рівень довіри покупців буде набагато вищим, ніж до нового, ще невідомого бренда.

Іншими словами, сума початкових інвестицій виявиться більш суттєвою, проте ризики прийняття неправильних рішень буде мінімізовано.

Специфіка організації проєкту з нуля

Розібратися з усіма нюансами цієї сфери можна, вивчивши її детально. А прямо зараз розгляньмо ключові тези, на які майбутньому підприємцю так чи інакше слід звернути увагу.

Попит на ліки

Продукцію розділено на три групи: лікарські препарати (включно з виробами медичного призначення), біологічно активні добавки та лікувальна косметика. Простежуючи статистику останніх кількох років, видно, що потреба населення в ліках постійно зростає. Це пов’язано з поганою екологією, активною рекламою медикаментів, пережитим стресом через карантин, погіршенням здоров’я від шкідливих звичок та багато інших факторів.

Так, у 2020 році обсяг ринку продажів усіх категорій товарів «аптечного кошика» у натуральному вираженні становив 1,74 млрд упаковок. Якщо порівнювати із 2019 роком, показник зріс на 2,2%. Щодо грошового еквівалента, за підсумками минулого року, в Україні частка основної категорії продукції (а саме лікарських засобів) становила 82%.

Ліцензування

Не секрет, що аптечне підприємництво завжди вважалося одним із найбільш регульованих в Україні. Зараз цей напрямок поділяється на такі формати:

  • аптека;
  • аптечний кіоск / пункт / магазин;
  • онлайн-продаж медикаментів.

Залежно від формату, умови отримання ліцензії на роздрібну торгівлю ліками можуть відрізнятися. Річ у тім, що повноцінна аптека – це основний самостійний структурний підрозділ, який забезпечує роздрібну торгівлю медпрепаратами. До такого формату висуваються найсуворіші стандарти. А ось аптечні пункти чи кіоски є частиною аптеки, і відкрити їх без її наявності не вдасться.

Вибір місця та приміщення

Це питання має серйозне значення, адже від розташування безпосередньо залежить кількість потенційних відвідувачів, а відповідно – успішність всього проєкту в майбутньому. І тут необхідно враховувати цільову аудиторію. Наприклад, якщо акцент поставлено на дешеві препарати, рекомендується розглянути варіанти нерухомості у спальних районах та старих забудовах. Ну а в разі планування продажу ліків за високою вартістю підійдуть орендні приміщення у великих ТЦ або центральних міських районах.

Маркетинг та продаж

Фахівці радять приділити особливу увагу розрахункам економічної доцільності проєкту. Розподіліть рекламну активність на просування офлайн (створення вивіски, роздача листівок) та онлайн (розробка інтернет-магазину з адресною доставкою товару, розвиток бренда в соцмережах, впровадження програми лояльності для постійних клієнтів).

Згідно з дослідженнями, частка продажів онлайн лише збільшуватиметься. Цьому сприятиме зростання популярності онлайн-агрегаторів купівлі лікарських засобів, а також загальний розвиток електронної комерції в Україні.

Очікувані витрати

Під час розробки бізнес-плану найважливішим його пунктом є підрахунок передбачуваних стартових та регулярних витрат, враховуючи повну статтю витрат.

До початкових вкладень у відкриття аптеки належать:

  1. оренда приміщення;
  2. ремонтні роботи;
  3. купівля меблів та обладнання;
  4. сплата податків та збору, оформлення документів;
  5. закупівля товарів;
  6. запуск офлайн- та онлайн-реклами.

Щомісячні витрати на утримання аптеки включають:

  1. зарплати співробітникам (для функціонування точки знадобиться мінімум три особи – один провізор та два фармацевти);
  2. комунальні та додаткові послуги;
  3. онлайн-реклама.

За грамотного підходу термін окупності аптеки орієнтовно складе від двох до трьох років.

Основні висновки

До початку 2020 року в країні функціонувало майже 20 тис. торгових точок, з яких 80% аптек та 20% аптечних пунктів. Найбільша кількість магазинів знаходиться у Києві та Дніпропетровській області. Незважаючи на високу конкуренцію та певні складнощі в організаційних моментах, відкрити власну точку, зробивши її прибутковим джерелом доходу, цілком можливо.

Сьогодні аптечний бізнес вигідніше відкривати в регіонах або в нових спальних районах великих міст, куди ще не зайшли великі гравці ринку. Залежно від регіону та формату продажів, для відкриття однієї аптеки імовірно знадобиться близько 30–40 тис. доларів США. Однак вартість вкладень може бути і вищою, виходячи зі спеціалізації та масштабів виходу на ринок.

Для отримання консультації зв'яжіться з нами, використовуючи розділ

ПРАЦЮЄМО ЗА СТАНДАРТАМИ